تاریخ : 7. آبان 1396 - 9:22   |   کد مطلب: 1950
نگاهی به کمپین های استانی شکل گرفته در شبکه های اجتماعی به بهانه تشکیل کمیپن« نه به جاده مرگ»
صدای مردم بدون روتوش
ایجاد کنندگان یک کمپین تلگرامی، پس از ایجاد آن به سرعت صدها نفر از مخاطبان تلفن همراه خود را به عضویت این کمپین در می آورند و ظرف مدت کوتاهی می بینیم اعضا یک کمپین به چند صد و گاهی هزاران نفر می رسند، آیا واقعاً این تعداد اعضا یک کمپین همه نسبت به اهداف تشکیل آن کمپین توجیه و معتقد هستند؟

به گزارش مهر مشرق، پیشرفت روز به روز تکنولوژی قاعدتاً در سطح اجتماع ملزومات خود را نیز دارد. اگر یکی از مهمترین چالش ها و دغدغه های بشر در عصر حاضر مسئله ارتباطات باشد، طبیعی است که ابزار این دغدغه مهم نیز از اهمیت خاصی برخوردار باشد. یکی از مهم ترین بسترهای فراهم شده برای این مسئله مهم بشری، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های تحت وب است. زمانی به این شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک؛ توییتر یا اینستاگرام میشد گفت فضای مجازی، لیکن امروزه با گسترش روزافزون این ابزارها، در واقع آنها حقایقی از دنیای واقعیات را منعکس می کنند.

در دنیا کمپین ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند اما در ایران کمپین های اینترنتی و صفحات کمپین گونه در شبکه های اجتماعی بیشتر کاربرد سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی دارند. یعنی جهت رسیدن به یک هدف، مطالبه و یا یک خواسته سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی تشکیل می شوند و اعضا و حامیان آن نیز قاعدتاً حامیان همان طرز تفکر و زاویه دید و اهداف هستند. در استان خراسان جنوبی نیز تاکنون کمپین های زیادی در شبکه پیام رسان تلگرام جهت رسیدن به اهداف خاصی ایجاد شده است. مانند کمپین «نه به جاده مرگ» یا کمپین های دفاع از آیت الله عبادی نماینده معزز ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و یا کمپین دفاع از مهندس پرویزی استاندار سابق استان و یا کمپین دفاع از تحصن انقلابی مردم استان در اسفند95 و ....مثلا آنهایی که اعتقاد داشتند باید آیت الله عبادی امام جمعه شهرستان بیرجند بشود، جهت آنکه هدف خود را بیان کنند و کثرت خود و حامیان این انتخاب را نشان دهند عضو کمپین دفاع از آیت الله عبادی شدند، و تعداد بالای اعضا این کمپین در واقع یک گرا و نسبیت از کل اجتماع استان را به تحلیل گران و مخاطبان خاص و عام می دهد. در هر حال کمپین ها مسئله ای هستند که اکنون وجود دارند و در بطن خودش مانند هرمسئله دیگری می تواند ابعاد مثبت و منفی داشته باشد که در سطور بعدی به آن خواهیم پرداخت:

مزیت های ایجاد کمپین های اینترنتی و موجود در شبکه های اجتماعی:

1- کم هزینه، فراگیر بودن و سهل الوصول بودن ایجاد و عضو گیری این کمپین ها؛ به علت وجود این مزایا در شبکه های اجتماعی؛ یعنی به عنوان مثال در پیام رسان تلگرام شما به سرعت می توانید یک گروه تلگرامی با عنوانی خاص و هدفی خاص ایجاد کنید، تعداد زیادی را به عضویت آن درآورده و خیلی زود تبلیغ آن گروه و کمپین را در فضای مجازی منتشر کنید تا علاقه مندان، بسیار راحت و بدون دردسر عضو آن گروه یا کمپین شوند.

2- راه و مسیری آسان و سریع جهت رساندن یک پیام یا مطالبه به مخاطب یا مخاطبانی خاص، خصوصاً مسئولین دولتی

3- درک و تحلیل میزان اهمیت یک مسئله برای مردم و یا تشخیص اولویت دغدغه های مردم با تحلیل نوع کمپین ها و مطالب به اشتراک گذاشته شده در آنها

4- به عرصه آوردن و درگیر کردن فعالان فضای مجازی برای رفع و یا پیگیری یک سری از مطالب و درخواست ها

5- راهی کم هزینه برای پخش سریع یک مطلب بین صدها و یا هزاران و گاهی میلیون ها مخاطب کمپین ها

6- متشکل سازی و ایجاد هماهنگی میان اعضا در کمترین زمان ممکن؛ بدیهی است که هرچه میزان هماهنگی و سرعت عمل و همزمانی انجام یک مسئله توسط اعضا کمپین ها بیشتر و با کیفیت تر باشد، تاثیرگذاری آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ناگهان یک مسئله مهم در فضای عمومی استان پیش می آید، احساس می شود مردم باید واکنش نشان دهند. اگر فعالان فضای مجازی بتوانند به سرعت با یکدیگر هماهنگ شده و همه در یک زمان مشخص به این مسئله واکنش نشان دهند و یک خواسته را به اشتراک بگذارند این پیام در کمترین زمان تبدیل به یک مسئله فراگیر و جالب توجه خواهد شد که مخاطبین آن نخواهند توانست به آن بی اهمیت باشند و ...

معایب کمپین های اینترنتی:

1- همانطور که یک کمپین می تواند بیانگر درصدی از واقعیات موجود در حقیقت جامعه باشد، به همان میزان هم می تواند نباشد!به عنوان مثال اگر برای دفاع از عملکرد پرویزی، استاندار سابق کمپینی ایجاد شده و حتی تا 12هزار عضو هم پیدا می کند، قطعاً مشخص است این تعداد اعضا با واقعیات موجود روی زمین و دنیای حقیقی تفاوت دارد، زیرا نحوه عضو گیری این کمپین ها مشکل داشته و جزو نقاط ضعف بزرگ این نوع فعالیت اجتماعی در فضای مجازی است. یعنی ایجاد کنندگان یک کمپین تلگرامی، پس از ایجاد آن به سرعت صدها نفر از مخاطبان تلفن همراه خود را به عضویت این کمپین در می آورند و ظرف مدت کوتاهی می بینیم اعضا یک کمپین به چند صد و گاهی هزاران نفر می رسند، آیا واقعاً این تعداد اعضا یک کمپین همه نسبت به اهداف تشکیل آن کمپین توجیه و معتقد هستند؟ قاعدتاً خیر؛ بسیاری از آنها بلافاصله پس از اطلاع از عضویت ناخواسته در ان کمپین ها از آن خارج می شوند

2- پس همانطور که در مورد شماره 1 بیان شد نمی توان راحت و کامل و صددرصد به تعداد اعضا یک کمپین و میزان وفاداری آنها به اهداف ایجاد کمپین اعتماد کرد، لذا یکی از مهمترین مسائل در پرداختن به مسئله کمپین ها، طول عمر و دوام یک کمپین است. یعنی مخاطبان و تحلیل گران فضای مجازی تا چند روز اول ایجاد یک کمپین، توجه زیادی به آن نمی کنند، آنان صبر می کنند تا طی گذشت یک هفته تا ده روز از ایجاد یک کمپین، آن کمپین خالص شده و به عدد واقعی تعداد حامیانش نزدیک شود. اینها یعنی در واقع تعداد افراد و اعضا شرکت کننده در یک کمپین به عنوان مهمترین عامل ایجاد فشار به مخاطبان و مسئولان چندان هم قابل اعتنا و اتکا و اعتماد نیست

3-  میزان وفاداری افراد از بُعد دیگر نیز در کمپین های اینترنتی قابل تشکیک است. فرض کنید کمپینی جهت اعلام مخالفت با یک دستور یا عملکرد فلان شخص یا دستگاه حاکمیتی و دولتی ایجاد می شود. این کمپین ظرف مدت ده روز به 5000 عضو فعال و ظاهراً وفادار و معتقد دست می یابد. اما اگر مدیران آن کمپین از همین اعضا ظاهراً معتقد به اهداف کمپین و فادار درخواست یک کنش اجتماعی جدی تر، مثلا تجمع در فلان منطقه را بدهند تعداد اعضا حاضر در آن جلسه حقیقی بسیار کمتر از اعضا کمپین خواهد بود. زیرا کمتر فردی حاضر است برای اهداف کمپین ایجاد شده در عالم واقع نیز هزینه داده و پای مطالباتش بایستد. اکنون در میابیم تعداد محدود اعضا وفادار و کاملاً معتقد به اهداف یک کمپین می تواند بسیار تاثیرگذارتر از تعداد اعضا زیاد اما غیروفادار آن باشند.

4- یکی دیگر از نقاط ضعف ایجاد کمپین ها، ضعف مدیریتی غالب بر این کمپینهاست که بعضاً ناشی از ضعف های نرم افزاری آن شبکه اجتماعی و موجود در ذات فضای مجازی است و بعضاً نیز ناشی از کار نابلد بودن ایجاد کنندگان آن کمپین. به عنوان مثال اولاً بزرگی و شهرت مدیران و ایجاد کنندگان یک کمپین در رونق آن نقش به سزایی دارد، حتی اگر مطالبات آن کمپین در اولویت نباشد، ثانیاً مدیریت محتوایی  یک گروه تلگرامی هزار نفری بسیار کار سختی خواهد بود و مخالفان و منتقدان آن کمپین می توانند به راحتی عضو آن کمپین و گروه تلگرامی شده و در کمترین زمان ممکن مطالبی غیر از مطالب جاری در ان گروه را پخش کرده و فضا را به چالش بکشند و یا دیده شده گاهاً مدیران و ایجاد کنندگان یک کمپین اینترنتی در پشت صحنه از قدرت تاثیرگذاری آن کمپین برای نیل به مطامع شخصی سو استفاده نیز کرده اند.

نتیجه گیری؛ بدون شک کمپین های اینترنتی جز موارد فوق شاید ده ها مزیت و عیب دیگر نیز داشته باشند، لیکن آنها امروزه در فضای مجازی وجود داشته و راهی است جهت انتقال پیام و مفهوم خاص به مخاطبان خاص یا عام. در واقع حتی می تواند این کمپین ها جنبه اطلاع رسانی داشته باشد. تجربه نشان داده است کمپین های اجتماعی و فرهنگی از کمپین های سیاسی، تاثیرگذارتر بوده اند و این به علت عقلانی بودن فضای حاکم بر کمپین های اجتماعی و فرهنگی است. لیکن به نظر نگارنده ایجاد کمپین در فضای مجازی یک واقعیت غیر قابل انکار را فریاد می زند و آنهم اینکه مطبوعات و سایر رسانه های موجود جز رسانه های دیجیتال نتوانسته اند در انتقال پیام ها و دغدغه های مردم به درستی کار کنند که خود مردم با ایجاد کمپین ها به دنبال رساندن پیام خود به مثلا مسئولان یا بخش دیگری از اجتماع برخواسته اند.

 

انتهای پیام/ 

 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/