تاریخ : 20. آذر 1396 - 10:25   |   کد مطلب: 1981
میزگرد مهر مشرق به بهانه روز دانشجو با مسئولان تشکل های دانشجویی دانشگاه های استان
پیاده نظام احزاب نه، دانشجو باید دغدغه درد جامعه را داشته باشد
در این میزگرد ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، سجادی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند و دانیال مدبر عزیزی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی به سوالات خبرنگاران مهر مشرق پاسخ داده اند. مشروح این گفتگو را می خوانید.

به گزارش مهر مشرق ، 16 آذر امسال هم در حالی سپری شد که دانشگاه های کشور میزبان مراسم ها و سخنرانی های گرامیداشت روز دانشجو بود، روزی که فضای دانشگاه ها نسبت به روزهای قبل و بعد آن تفاوت دارد. مهر مشرق به بهانه روز دانشجو در میزگردی با حضور مسئول بسیج دانشجویی و مسئولان تشکل های دانشجویی دانشگاه های بیرجند، فراز و فرودهای دانشجویان در پیگیری مطالبات جامعه را بررسی کرده ایم. در این میزگرد ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، سجادی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند و دانیال مدبر عزیزی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی به سوالات خبرنگاران مهر مشرق پاسخ داده اند. مشروح این گفتگو را می خوانید.

 

*به فعالیتهای بسیج دانشجویی اشاره کنید و اینکه در روز دانشجو چه برنامه ای دارید؟ 
ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی:
فعالیت‌های بسیج دانشجویی در حوزه‌های مختلف بسیار است اما تقریبا در چند حوزه رسالت خاصی دارد، اول مسائل علمی و پژوهشی که رسالت اصلی دانشجو است که اخیرا با توجه به بیانات رهبری بیشتر سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیدا کرده است، دوم در حوزه مسائل بصیرت افزایی و سیاسی رسالت دارد که در غالب نشست‌های بصیرتی، جلسات گفتگو و پرسش و پاسخ و کرسی‌های آزاد اندیشی و حتی در قالب های هنری مانند نشریات، نماهنگ ها و پادکست... 
حوزه سوم، اردوهای جهادی و رفع محرومیت از جامعه است که همه ساله دانشجویان بسیاری در این زمینه  نقش آفرینی بسیار خوبی داشتند و برکات خوبی را برای نظام و اجتماع و خود دانشجویان در بر داشته است. از دیگر برنامه هایی که بسج دانشجویی در آن فعالیت بیشتری دارد، حوزه فرهنگی است که در این حوزه بیشتر با رویکرد فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه هایی نظیر راهیان نور، تقویت کانون های دفاع مقدس، برگزاری یادواره‌ها، کنگره شهدا و شبی با شهدا و... انجام می شود. حضور دانشجویان در جشنواره های فرهنگی و هنری که آثار و تولیدات خود را در قالب های گوناگون عرضه می‌کنند و در آن بخش هم اتفاقات خوبی افتاده و دانشجویان در حوزه توزیع آثار  ارزشمند مانند فیلم ها و تولیدات جشنواره عمار را اکران می کنند و نمایشگاه عکس و کاریکاتور را هم می‌توان نام برد که بسیج دانشجویی در آن خوب کار کرده است.
البته بسیج دانشجویی به صورت مستقل برنامه ای ندارد که این برنامه ها توسط تشکلهای دانشجویی انجام می شود اما برخی برنامه های روز دانشجو، کرسی‌های آزاد اندیشی، جلسات سخنرانی و جشن های روز دانشجو است و مهم ترین برنامه، دیدار دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی با نماینده ولی فقیه در استان خواهد بود.

*به نظر شما تا چه میزان نشریات دانشجویی تقویت شده اند؟
ابوذر صلاحی:
نشریات دانشجویی زیاد تقویت نشده بلکه تضعیف هم شده است، علت آن هم  نگاه و رویکرد مسئولین دانشگاه است که از فضای نشریات احساس خطر می‌کنند و از طرف دیگربخشی کم کاری خود دانشجویان است، فضای مجازی غلبه پیدا کرده و به آن سمت و سو رفته اند و نشریات کم رنگ تر شده البته ممکن است به تناسب فضای جامعه نیاز به مجلات الکترونیکی داشته باشیم. اما وجود نشریه یکی از برکاتی مجموعه دانشجویی است که می تواند تأثیر گذار باشد اما آن طور که باید و شاید تقویت نشده است. سعی میکنیم که از نشریات دانشجویی حمایت کنیم تا با رویکردهای متفاوت و هم جانبه به سمتی بروند که فضای خوبی را در دانشگاه به وجود بیاورند و از آثار تولیدی خود دانشجویان استفاده شود.

سجادی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند: بیشتر نگاه مسئولین است که باعث شده نشریات دانشجویی تقویت نشده باشد، نشریه ای در بازه انتخابات کار کردیم که شکایت متعددی از چندین نهاد خارج از دانشگاه داشت و دانشگاه هم آن را چاپ نکرد و بعد هم توقیف شد و برخی از دوستان ما به دادگاه هم رفتند ولی هیچ حمایتی از سوی مسئولین دانشگاه نشدیم، فضای دانشگاه به گونه ای است که تشکلها کاری نکنند و به صورت قارچ وار انجمن علمی و کانون مختلف ایجاد شده و اگر بخواهید برنامه ای برگزار کنید نمی توانید چون در حیطه شما نیست و تشکلها بیشتر محدود شده اند به کارهای سیاسی. لذا دانشگاه بیشتر به سمتی میرود که تشکل های دانشجویی را تضعیف کند چه در انجام برنامه ها و چه نشریات و این سیاست وزارت علوم است، در دانشگاه بیرجند 156 کانون و انجمن داریم که در هر کانونی بیشتر از دو نفر نیست و چند نفر هستند که در همه کانون ها فعالیت می‌کنند و باید این کانون ها که کاری نمی کنند منحل شوند چون اساس نامه خاصی ندارند و باید نظامند شده و خروجی داشته باشند. 

دانیال مدبر عزیزی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی: اگر دانشجویان دغدغه‌مندی لازم را داشته باشند می توان کاری انجام داد چون ثابت کرده ایم که در شرایط سخت می توان کار کرد، قشر فرهنگی در تمام تشکلها دغدغه مندی آنها کمتر شده است.

 

*برخی گروه های سیاسی به دنبال مصادره دانشجو و استفاده جناحی از آنها هستند، در این باره دانشجویان و تشکلهای دانشجویی چه وظیفه ای دارند؟ 
مدبر عزیزی: اصل کار را باید گفتمان انقلاب و سخنان رهبری قرار بدهند و این بصیرت دانشجویان را می‌طلبد که بازیچه احزاب سیاسی چپ و راست نشوند و بتوانند راه خود را تشخیص دهند و غلبه گفتمان انقلاب در دانشگاه اتفاق بیفتد، اما در سال های اخیر بیشتر بسیج دانشجویی را با سمت و سوی سیاسی می شناسند در صورتی که باید به این باور برسند که بسیج دانشجویی می تواند در زمینه های دیگر هم کار کند و تک بعدی نباشد. 

سجادی: مشکلی که تشکل دانشجویی پیدا کرده این است که اعضای آن به عنوان بنگاه کاریابی به آن نگاه می کنند و انگار پیاده نظام احزاب در دانشگاه شده اند و حتی گاهی اوقات مشاهده شده که اساتید دانشجویان را وارد این تشکل ها می‌کنند تا کارهای احزاب آن ها را پیش ببرند و در قبال آن به آن ها هزینه ای پرداخت می کنند و دانشجویان هم دغدغه مندی آنها کم شده است. 

صلاحی: تصور می شود که بسیج دانشجویی سمت و سوی سیاسی دارد اما بسیج دانشجویی سیاسی صرف نیست هرچند که موضوع سیاسی جذابیتهای خاص خودش را دارد، علت اصلی که کارهای دیگر کمتر دیده می شود کار نکردن در جهت معرفی آن بوده و نتوانستیم آنهایی که در دیگر حوزه ها فعالیت دارند را هم خوب معرفی کنیم. اما اینکه وظیفه تشکلها چیست جمع دیدگاه دو بزرگوار که آقای سجادی با نگاه سلبی و مدیریت و سامادهی تشکلها و جلوی بعضی تشکلهای یکبار مصرف را گرفت، آقای مدبر با نگاه ایجابی. باید ما قوی تر عمل کنیم به آن معنی که ساختار نظام مند بوجود بیاید که هر تشکلی در دانشگاه بوجود نیاید و جولان ندهد خصوص تشکلهایی که برای انتخابات شکل می گیرند و از طرف دیگر دانشجویان ما قوی تر عمل کنند اگر تشکلهای ریشه داری مثل بسیج دانشجویی قوی و خوب و با برنامه ریزی وارد عرصه شوند، تشکلهای کوچک و بی ارزش و انجمنها و کانونهایی که فقط اسمشان هست دیده نخواهند شد. البته  دانشجویان حزب اللهی و فعال فرهنگی از هم دور هستند و شبکه نیستند و یک سری برنامه ریزی هم کردیم که در آینده ای نه چندان دور فضا به این سمت برود که دانشجویان فعال به صورت شبکه ای باهم ارتباط داشته باشند و کارهای ارزشمندی شکل بگیرد که از سوی دانشگاه به سمت جامعه سرریز شود.

 

دانشگاهها چه نقشی در جهت دهی مطالبات جامعه مدنی و مردمی دارند؟
سجادی:
مطالبات دانشجویی اوج آن در دهه 70 تا 85 بود که دانشجویان اتفاقات را رقم می زدند و از افراد مختلف حمایت می کردند و مثلا دانشجویان دانشگاه تهران از کارتن خواب ها حمایت کردند، جنبش دانشجویی در فعالیتهای مدنی  از سال 88 تا سال پیش زنده نبود و کاری نکرد و رخوتی در مطالبه گری مدنی توسط دانشجویان رخ داده است. البته اردوهای جهادی برگزار می شود اما وقتی اتفاقی مثل موسسه کاسپین می افتد نمی بینیم جنبش دانشجویی کاری بکند، و علت آن هم این است که از یک زمانی به بعد دانشجو درگیر مسائل جناحی و سیاسی شد، و کمتر به فکر مسائل جامعه بودند، البته یک سالی است که دوباره جنبش دانشجویی به سمت فعلتهای اجتماعی برگشته است، جمعیت امام حسن(ع) برای حاشیه نشینها دارد کار می کند. اما هنوز هم در فعالیتهای مدنی تشکلهای دانشجویی ضعیف هستند و احیای روحیه مطالبه گری 15 تا 16 سال کار مستمر می طلبد و در همین قضیه کرمانشاه هم نمی بینیم کسی اعتراض کند چرا فردی که کانکس می گیرد حق ندارد کمک بلاعوض بگیرد؟؟ 

مدبر عزیزی: امام می گویند منشأ همه تحول ها از دانشگاه است، قشر دانشجو به بازی های سیاسی کشیده شده، اما به نظر سیستم دچار اختلال است چراکه سیستم باید دانشجویان را آگاه کند که در کجا موضع بگیرد و پای کار باشد. چرا اردوهای جهادیصرف تابستان است و چرا نمی روند کرمانشاه؟ مثلا جمعیت امام حسن(ع) شروع کردند به طرح ریختن اما چون راهنمایی نداشتند، ادامه پیدا نکردباید کسی به عنوان راهنما در بین دانشجویان باشدو دانشجو هم باید بداند که در جمع مردم قرار بگیرد و نیازهای جامعه را بداند و برطرف کردن نیازهای جامعه به آرمانهای انقلاب دست پیدا کند. 
صلاحی: کسی می تواند فضا را تغییر دهد یا مبدأ تمام تحولات باشد که خودش را ساخته باشد، دانشگاه وقتی می تواند تأثیر گذار در اجتماع باشد که خود با مشکلات خود کنار آمده باشد، در خود دانشگاه مشکلات فراوانی داریم که تاثیرعمده آن این است که در اجتماع ظهور و بروزی ندارد، هم این مسئله و دیگر مسائل برمی گردد به عدم توجه و نگاه درست به سند نقشه جامع علمی کشور است که رهبر انقلاب چندین سال بر نوشتن آن تأکید کردند و نوشته شد، امروز به نحوی ابلاغ شده اما شما از اساتید بپرسید که چند نفر آن را خوانده اند چه برسد به دانشجویان، قرار است در این سند به کجا برسیم؟ در چه زمینه هایی دانشجو و دانشگاه قدم بردارد؟ لذا مشکلاتی که در سطح دانشگاه وجود دارد به عدم اجرای این سند ارزشمند بر می گردد. 
دانشجویان در فضای جامعه نقش آفرینی های فراوانی می توانند داشته باشند یک راه آن این است که ارتباط دانشجو با مسجد را برقرار کنیم دانشگاهی که قرار است مبدا تحولات باشد با مسجدی که سنگر است باید پیوند بخورد و این افسر جنگ نرم، در سنگر یعنی مسجد قرار بگیرد. این ارتباط مغفول واقع شده است و ارتباط بین این دو مقر اصلی که سردمداران آن یکی دانشجو و یکی طلبه است در نهاد اسلامی خوب شکل نگرفته است. 
یکی از ویژگی های مهم یک دانشجوی انقلابی مطالبه گری است، اما این به این معنا نیست که وقتی دانشجو مطالبه گر شد نباید پاسخگو باشد اتفاقا دانشجو باید در مطالبه گری خود پاسخگو باشد، اشکالاتی در فضای جامعه موجود است و نواقصی دیده می شود دانشجو باید از مسئول مربوطه مطالبه کند که در قالب اردوهای جهادی و در جمعیتهایی که شکل گرفته مطالبه می شود. 

*بزرگترین مشکل در محیط های دانشجویی و دانشگاه چیست؟
سجادی:
آنقدر مشکلات صنفی در دانشگاه بالا برده شده که دانشجو به فکر کار تشکیلاتی و آرمانها نیست، امروز بیشترین دغدغه دانشجو تأمین هزینه تحصیل، غذای خوب، مناسب شدن وضعیت سرویس ایاب و ذهاب و ... است، دانشگاه بیرجند اسم آن دولتی است وگرنه برخی هزینه های آن باعث شده که دانشجو وقتی هم برای تامین این هزینه ها بگذارد، لذا دانشجو را خسته می کنند و نیرویش را می گیرند که آرمان خواهی اتفاق نیفتد و نمی شود از دانشجو ایراد گرفت که چرا اینگونه است باید مسئولین دانشگاه ابتدا مشکلات صنفی دانشجویان را حل کنند، آن موقع می توان توقع داشت که بتواند در مشکلات جامعه و کشوری سهیم شود. دانشجویی درباره یک غذای ساده بخواهند اعتراض کنند باید مجوز بگیرند و هنوز دغدغه دانشجو این است که غذای او خوب شود  بعد آرمانخواهی خواهد کرد، دانشگاه های ما در مشکلات صنفی لنگ می زنند. 
مدبر عزیزی: اگر دانشگاهها و همه دانشجوها و تشکلهای دانشجویی هرکسی بخش اصلی وظیفه ای که به او محول شده را خوب انجام دهد برخی از مشکلات حل خواهد شد و چون هر کسی کار خود را خوب انجام نمی دهد کار به خوبی پیش نمی رود. به عنوان مثال شورای صنفی در دانشگاه کشاورزی کاری درخصوص مشکلات صنفی دانشجویان انجام نمی دهد و دیگر انجمن علمی به دغدغه صنفی دانشجو می رسد. دائما دغدغه داریم که چرا استاد دیر آمد چرا غذای ما مناسب نیست چرا سرویس ها مختلط شده است و این ها ذهن ما را به خود مشغول کرده است.
صلاحی: از دید دانشجو بزرگترین مشکلات، مشکلات صنفی است اما در یک نگاه کلان مشکل صنفی پیش پا افتاده ترین مشکلات است مشکل اصلی و عمده این است که وقتی در جلسه روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در دانشگاه زاهدان در یک سالن چند صد نفری بیش از دو سوم سالن غیر دانشجو هستند، این یعنی نگاه درستی به دانشجو نداریم، وقتی دیدگاه درباره دانشجو مانند نگاه رهبر انقلاب شد که زمینه سازی برای تمدن اسلامی و رسیدن به قله های بلند آرمانی را به دوش دانشجو گذاشتند و مسئولین این را نمی بینند و بهایی به این معنا به دانشجو نمی دهند، اگر به دانشجو اعتماد کنیم خیلی از مشکلات دانشگاه حل خواهد شد.

 

*تعامل روسای دانشگاه با دانشجویان و مطالبات و فعالیت های صنفی دانشجو چطور است؟ 
سجادی:
رؤسای دانشگاه فقط ژست می گیرند در طول چهار سال تنها دوبار رئیس دانشگاه به خوابگاه پسران آمده است، تاکنون مشکلات خوابگاه پسران را ندیده است، هرسال زمانی به دانشجویان برای پرسش و پاسخ می دهند و یکسری جواب های کلیشه ای به دانشجویان می دهند و می گویند توان ما این قدر است و امیداورم که شما هم یک روز رئیس دانشگاه شوید و مشکلات ما را درک کنید و جواب خود را با این سخن خلاصه می کنند. مسئولین دانشگاه در میان دانشجویان نیستند، رئیس دانشگاه که همراه نماینده مجلس به سلف آمده بودند غذای سلف را نخورند.البته نمی توان گفت که کاری نکرده اند بلکه کار شده اما نسبت به هزینه ای که می شود بازدهی کمتری دارد و گاهی مشکلات بودجه ای هم مطرح می شود درحالی که بودجه ها درجایی دیگر هزینه می شود مثلا جشن 40 سالگی دانشگاه وحداقل چندصد میلیون خرج می کنند.
مدبر عزیزی: وقتی مشکلات صنفی مطرح می شود که سه حالت دارد و یا بودجه نداریم یا توانش را نداریم که حق الناس است و یا از اساس کاری انجام نمی دهند که دانشجو درگیر بماند، از سال گذشته درگیر ساخت المان شهدای گمنام هستیم المانی که برآورد کردیم خودمان بسازیم 5 میلیون هزینه دارد، اما نتوانسته ایم هزینه ای بگیریم در صورتی که برای یک خواننده هزینه های میلیونی قرار می دهند. مسئولین در دل مردم نیستند در سطح کشور در سطح دانشگاه هم همینطور است، چرا باید ماشین حمل و نقل رئیس دانشگاه امسال به یک وسیله شاسی بلند تبدیل شود مگر ماشین شاسی پایین راه نمی رود و نمی تواند وارد دانشگاه شود؟؟ پول دانشگاه در اینجا هزینه می شود. تمام لطف دانشگاه در روز دانشجوی سال گذشته این بود که دلستر مجانی بدهند و امسال یک وعده غذای رایگان از همان غذای سلفی که خود مسئولین دانشگاه نمی خورند!!

 

*اتفاق ها غیراخلاقی و ضد ارزشی در جریان برگزاری کنسرت ها و جشن های دانشجویی در دانشگاه رخ داده است. چرا محیط دانشگاه باید به این مسائل آلوده شود؟
سجادی:
نحوه برگزاری کنسرت باید به گونه ای باشد که زمانی برای برادران و زمانی برای خواهران باشد اشکالی ندارد و کنسرت به خودی خود بدی ندارد اما نحوه برگزاری آن است که مشکل دارد و حواشی زیادی دارد که نباید در محیط دانشگاه برگزار شود  البته با اصل شادی مخالف نیستیم. 
مدبر عزیزی: یک چارچوب و خط قرمزی داریم که اگر هر برنامه ای از این خط قرمز بگذرد چه کنسرت باشد و یا جشن مشکل دارد، در دانشگاههای کشور سمت و سوی برنامه ها فقط به سمت موسیقی رفته است و جز جدایی ناپذیری برای برنامه های دانشجویی برای جذب دانشجویان شده است، چقدر محفل ادبی برای شعر داریم که می توان از این ظرفیت ها استفاده کنیم. 
صلاحی: در زمینه هنری ضعیف عمل کرده ایم، گاهی اوقات در دانشگاه از هنر استفاده ابزاری می شود این خطاست که می گوییم دانشگاه جای کنسرت نیست، با فضای شاد مخالف نیستیم که برای روحیه و شور و نشاط دانشجویان لازم هست، اما چارچوب هایی دارد و باید اهم و مهم کرد که وقتی مشکلاتی وجود دارد خیلی از هزینه های گزاف برای برخی برنامه ها توجیه ندارد.عدم اعتقاد قلبی به دانشجویان در فضای دانشگاه نکته مهمی است که باید این میدان را به خود دانشجویان بدهیم که خودشان هنر نمایی کنند و توانمندی دانشجویان مد نظر قرار بگیرد که تشکلها در احیای ظرفیتها غافل هستند و شاید احساس نکرده اند که هنر چقدر تأثیرگذار است و باید در زمینه هنر خود را مجهز کنند تا با استفاده از ظرفیت خودشان برنامه ها را پیش ببرند. در بسیج دانشجویی هم جشنواره ققنوس در جهت استعدادیابی هنری دانشجویان است و ترغیب برای حضور در جشنواره ها داریم و سعی داریم با یک شبکه سازی خوب استعدادها را شناسایی کنیم. 

 

*مسئولین دانشگاه تا چه اندازه از تشکل های انقلابی حمایت می‌کنند؟
مدبر عزیزی:
عدالت خواهی از جنبه هایی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند که در دانشگاه آن را کمتر دیدیم و وقتی یک تشکل می خواهد برنامه ای اجرا کند و درخواست بودجه می کنیم می گویند بودجه نداریم در صورتی که برای برنامه های دیگر و در بعضی مراسمات بودجه هست. بنابراین مسئولین باید توجه بیشتری به جوانان انقلابی داشته باشند زیرا در زمان نیاز همین جوانان در صحنه هستند و حضور دارند و این در دانشگاه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. 
 

سجادی: از مسئولین درخواست حمایت نداریم اما کمتر سنگ جلوی پای ما بیندازند. در دانشگاه تا موقعی به آزادی بیان اعتقاد دارند که به نفع خودشان باشد در غیر این صورت کاربرد ندارد و حتی گاهی اوقات متهم هم هستیم. حمایتهای مسئولین دانشگاه را در بحثهای مختلف دیدیم که مخالف برنامه های ما هستند مثل برنامه های راهیان نور و اردوهای جهادی که تلاش می کنند دانشجویان کمتر هم در این برنامه ها حضور داشته باشند. انتظار داریم طبق قانون تشکلها با ما برخورد شود. 

صلاحی: این مسئله در دانشگاههای مختلف متفاوت است در برخی دانشگاه حمایت وجود ندارد و در برخی قوی و برخی ضعیف است، هرچه نگاه در اعتماد به دانشجو قوی تر باشد بهتر خواهد بود و به نظر یک ترس کاذب در بین مسئولین  دانشگاه وجود دارد که حمایت نمی کنند که ممکن است برایشان مشکلی پیش بیاید و درحالیکه این طور نیست و اگر به تشکلها اهمیت داده شود کمک کار و همیار دانشگاه خواهند بود. 

 

*به نظر شما دانشجویان در فعالیت های صنفی و همچنین اهدافی که یک دانشجو در سطح دانشگاه و جامعه دنبال می کند، چه میزان به معیارهای رهبری نزدیک شده اند؟
سجادی:
نمی توان مشخص کرد که چه میزان به معیارهای مدنظر رهبری نزدیک شدیم.
مدبر: در دانشگاه یک دانشجو در بحث درسی قوی است اما کاری ندارد که اگر فلان اتفاق افتاد او هم باید وارد شود اما از طرف دیگر یک دانشجو بیشتر فعالیت ها است و در درسش ضعیف تر است اما به این معنی نیست که دانشجویی نداریم که متوسط این شاخصه ها را داشته باشد اما تعدادشان محدود است. اکثر دانشجویان از 5 شاخصه مدنظر رهبری یک یا دوبعد را دارند.
صلاحی:  با یک نگاه میدانی، دانشجویان با معیارهای رهبری فاصله دارند، اگر بخواهیم ببینیم چقدر به دانشجوی ترازانقلاب اسلامی نزدیک شدیم باید نگاه کنیم به خروجی دانشگاه که نشان می دهد وقتی دانشجو وارد جامعه می شود اگر دانشجو با معیارهای مدنظر رشد یافته باشد تحولاتی ایجاد خواهد کرد. 

 

* وضعیت کرسی های آزاد اندیشی که از مطالبات مقام معظم رهبری است را  در دانشگاه ها را چطور ارزیابی می کنید؟ 
صلاحی:
کرسی آزاد اندیشی به قله موردنظر نرسیده است، علتش هم آن است که چه دانشجو و چه متولیان امر با مفهومی که مد نظر رهبری در رابطه با کرسی آزاداندیشی بوده آشنایی ندارند، بسیاری آن را با کرسی نظریه پردازی، یا با کرسی نقد و بررسی و مناظره و یا با کرسی پرسش و پاسخ اشتباه می گیرند در صورتی که این کرسی ها از نظر رهبری تعریف شده و در آن هم شکل و هم ساز و کار هم مسئولیت و هم موضوع آن را بیان کرده اند. کرسی آزاد اندیشی یک جمع پنج تا ده نفری دانشجویی است که درباره یک موضوع مشخص آزادانه نظرات خود را مطرح می کنند و مدیریت آن با دانشجوی انقلابی که تحمل انتقادات و نظرات مخالف را هم داشته باشد است. لذا این فضا اگر با این شکل در دانشگاه رونق بگیرد خیلی از شبهات مطرح شده حل خواهد شد اما غالبا کرسی آزاداندیشی با جلسه پرسش و پاسخ اشتباه گرفته می شود که یا یک نفر را می آوردند و صحبت کند و 100 نفر پای حرف او می نشینند. متأسفانه با راه درست فاصله زیادی داریم و عدم مفاهمه در بین مسئولین و دانشجویان هم علت دیگر نرسیدن به این خواسته است.

 

*در پایان چه خواسته ای از مسئولان دانشگاه ها و وزارت علوم برای رسیدن فعالیت های دانشجویی به نقطه مطلوب نظام اسلامی دارید؟
سجادی:
مسئولین باید به دانشجویان آزادی بیان بدهند. 
مدبر عزیزی: مسئولین حق دانشجوها را ادا کنند، هیچ چیز از سر لطف مسئولین نمی خواهیم بلکه حق خود را می خواهیم. اساتید دانشگاه و دانشجویان نیز به عنوان مسئولین فردا، سخنان رهبری را راهنمای راه زندگی خود قرار دهند تا بتوانند موفق عمل کنند.
صلاحی: ضمن تشکر از روحیه مطالبه‌گری این رسانه، اگر چه این بحث‌ها با یک نگاه انتقادی مطرح شد اما  به این معنا نیست که مسئولین دانشگاه کاری نکرده‌اند بلکه کار شده اما اشکالاتی هم وجود دارد که بر می گردد به نگاه آن‌ها، مسئولین بزرگوار ارتباط خود را با دانشجو بیشتر کنند و پای درد دل آن ها بنشینند و بسیاری از موضوعات با ارتباط بیشتر با دانشجویان قابل حل است. رهبرانقلاب فرمودند دانشجوی خوب کسی است که خوب درس بخواند، خوب تهذیب اخلاق کند و خوب ورزش کند و توقع ما از دانشجویان این است که به این سه مؤلفه نزدیک شوند.

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/