تاریخ : 28. آذر 1396 - 10:22   |   کد مطلب: 1985
چالش های فراروی بخش تولید و محیط کسب و کار در گفتگو با دبیر کانون کارفرمایی استان
مدیران اقتصادی استان شجاعت ندارند
متاسفانه اکثر واحدهای تولیدی قبل از اینکه بازار را ببینند واحد تولیدی ایجاد کردند و مدیران واحدهای صنعتی باید از طریق سیستم اداری مجاب شوند که توجیه لازم را برای ایجاد واحد صنعتی بیاورند هرچند سیستم بانکی این توجیهات را درخواست می کند به شرطی که توجیهات تنها روی کاغذ و سوری نباشد.

به گزارش مهرمشرق، چالش های فراروی بخش تولید و محیط کسب و کار در استان بهانه ای شد تا در گفتگویی با مصطفی امیری، دبیر کانون کارفرمایی استان و رئیس شورای عالی قشر بسیج کارگری استان راهکارهای برون رفت از این شرایط را بررسی کنیم.

*بی توجهی به صنعت، توجه به کارهای خدماتی

مصطفی امیری، در گفتگو با مهرمشرق اظهارداشت:« آمار نشان می دهد که در خراسان جنوبی بیشتر به سمت کارهای خدماتی رفته ایم و درحال حاضر تعداد واحدهای خدماتی و صنفی براساس نرم و میانگین کشوری به ازای هر 36 نفر یک واحد خدماتی است در استان ما برای هر 17 نفر یک واحد خدماتی وجود دارد. از آنجایی که ارزش افزوده تولید در استان حدود نیم درصد از ارزش افزوده تولید در کشور است و درآمد سرانه استان تقریبا نصف درآمد سرانه کشور است، نشان می دهد علاوه بر پایین بودن درآمد سرانه بیشتر در حوزه خدماتی کار کردیم. »

وی افزود:« خراسان جنوبی مزیت خیلی مهمی در حوزه صنعت و معدن ندارد که بگوییم یک استان صنعتی است در حوزه کشاورزی برخی فاکتورهای آن قابل توجه است که می تواند فرآورده های کشاورزی جنبه صنعتی پیدا کند که واحدهای تولیدی هست اما انتظار می رود بیش از این باشد.»

*لزوم تضمین امنیت سرمایه گذاری در استان

وی با بیان اینکه محیط کسب و کار در حوزه تولید و صنعت در استان فراهم و روان نبوده و مشکلاتی داریم، گفت:« کشور ما در محیط کسب و کار در دنیا هم رتبه پایینی دارد. در سطح استان محیط تسهیل شده ای برای سرمایه گذار فراهم نیست و قطعا سرمایه گذار به یک امنیت نیاز دارد. وقتی از امنیت سرمایه گذاری می گوییم امنیت انتظامی مدنظر نیست، بلکه امنیتی که سرمایه گذار با طیب خاطر سرمایه گذاری کند. سوالی مطرح می کنم؛ آیا باید از سرمایه گذار در حوزه تولید و صنعت و ساختمان و....  که سبب اشتغال می شود حمایت کنیم یا از روش دلالی؟ شاهد این سخنم این است که؛ امسال بانک مرکزی با پایین آوردن سود بانکی و تمهیدات منظم، حرکت خوبی انجام داد اما سیستم اقتصادی کشور و برنامه ریزان اقتصادی، نتوانستند جایگزین مناسبی برای خروج سپرده ها به سمت کار مثبت و تولید فراهم کنند، ضمن اینکه تمام سپرده هایی که از بانکها خارج شد به سمت خرید ارز، طلا، خودروهای خارجی، دلالی و کاری که ارزش افزوده ای برای کشور ندارد، رفته است. وقتی سیستم اقتصادی تعریف می کنیم باید جایگزین داشته باشیم و بستر فراهم شودکه سرمایه گذار به سمت آن برود.»

 

امیری افزود:« خراسان جنوبی متاسفانه در قوانین جاری هیچ مزیتی نسبت به استانهای دیگر ندارد و یکی از مشکلات در استان این است که بعضا سیستم اداری بسته تر و سخت تر با سرمایه گذار برخورد می کند، لذا علاوه بر اینکه مزیتی برای سرمایه گذاری به نسبت سایر استانها نداریم، سیستم اداری با کنجکاوی خاصی به سرمایه گذار نگاه کرده که خود ایجاد کننده مشکلات دیگری است. تولیدکننده ها از روشهای بسته و پلیسی گلایه مندند چراکه سرمایه گذار فراغ بال و امکانی ندارد.»

 

*مشکل عدم تناسب عرضه و تقاضا

رئیس شورای عالی قشر بسیج کارگری استان  با بیان اینکه اکثر واحدهای تولید نقدینگی را مشکل اول خود ذکر می کنند، درحالی که مشکل اول این نیست گفت:« قبل از نقدینگی، اولین مشکلی که واحدهای تولیدی نیمه فعال و تعطیل دارند، مشکل بازار است، اگر نقدینگی حل شود به خاطر نداشتن بازار آن واحد بیشتر دچار بحران خواهندشد. درست است که نقدینگی نباشد اقساط بانکی معوق مانده و این سبب کاهش تولید، افزایش قیمت تمام شده، مشکل درعرضه برای بازار و در نهایت عدم فروش می شود و این سیکل معیوب همچنان تکرار می شود اما نمی توان گفت اگر نقدینگی را حل کردیم سایر مسائل حل می شود باید به فرآیند مناسب برسیم.»

 

وی افزود:« اکثر واحدهای تولیدی کوچک، مشکل بازار و بازاریابی دارند و محصول تولیدی خود را نمی توانند در شرایط مناسب به بازار عرضه کنند، بعضا واحد تولیدی ایجاد می شود که مدیران به بازار محصول تولیدی فکر نکرده و حتی وضعیت بازار را نمی دانند.»

 

*سرباز اقتصادی برای حل مشکل بازاریابی

 وی به راه حلی برای مشکل بازار و بازاریابی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت:« از طریق ستادکل نیروهای مسلح آیین نامه طرحی به نام «سرباز اقتصادی» را تدوین می کنیم که نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مانند بحث امریه دوسال سربازی را به واحدهای صنعتی معرفی شوند.»

 

امیری افزود:« نیروی متخصص در حوزه مدیریت بازرگانی، مالی، مدیران تولیدی، حسابرسی ،حقوقی و حسابداری در واحدهای تولیدی پس از طی دوره آموزش نظامی و یک دوره سه ماهه مهارت آموزی، در آن واحد تولیدی به بازار یابی یا مسائل مالی و حقوقی که اکثر واحدهای تولیدی مشکلاتی در آن دارند کمک می کند. این طرح در حال تدوین آیین نامه است که باید به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح برسد البته امیدواریم تا پایان سال مسائلی که در بحث به کارگیری نیروها و نظارت و ... که باید در طرح پیش بینی شده حل و این پیشنهاد پذیرفته شود هرچند که هم اکنون به نوعی این طرح در بعضی بخشها در نیروهای مسلح آغاز شده است.»

 

*حمایت بانک ها و معافیت مالیاتی صنایع

 وی دیگر مشکل واحدهای تولیدی را نحوه تعامل سیستم بانکی دانست و گفت:« وقتی نرخ سپرده 15 درصد می شود توجیه ندارد، نرخ تسهیلات 18 درصد باشد. اگر واحدی به ناچار تسهیلات دریافت می کند با این هزینه های تولید، نمی توان گفت تولید اقتصادی دارد چراکه تولیدی بالای 25 درصد سود نداریم که بتواند 18 درصد سود تسهیلات را برگرداند و نیاز است مدیران بانکی در این زمینه چاره ای کنند.»

 

وی افزود:« مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی که اکثرا درگیرآن هستند دیگر مشکل واحدهاست. نمی گوییم مالیات دریافت نشود، هرچند که باید معافیتهایی را قائل بشویم، اما اگر می خواهیم واحدهای نیمه فعال جان بگیرند، به جایی که به دنبال سرمایه گذار جدید هستیم از واحدهای تولید که سرمایه گذاری انجام شده و امکان فعال شدن دارند حمایت کنیم مطمئنا هزینه کمتری خواهیم داشت تا واحد دیگری از ابتدا ایجاد شود.»

 

وی افزود:« دربحث مالیاتی، خراسان جنوبی را باید ویژه ببینند، به این صورت که برای فعال شدن واحدهای نیمه فعال حداقل چندسال آنها را از مالیات معاف کنند. در بخش مالیات برارزش افزوده در این شرایط رقابت ناسالم تولیدکننده نمی توانند از خریدار یا مصرف کننده نهایی ارزش افزوده بگیرد، چراکه سیستم مالیاتی یکپارچه ای برای تمام ارگانهای اقتصادی نتوانستیم تعریف کنیم و فرار مالیاتی داریم.»

 

امیری خاطر نشان کرد:« لذا تولیدکننده ای که گزارش مالیاتی می دهد، در کنار تولید کننده ای که فرار مالیاتی دارد ضرر می دهد و پرداخت ارزش افزوده از سوی تولیدکننده ای که شفافیت اقتصادی دارد سبب شده 9 درصد محصولش گرانتر باشد لذا خریدار به سراغ محصول ارزانتر می رود و وقتی فروش محصول این واحد با مشکل مواجه شد و نتوانست هزینه ها را پرداخت کند، اولین برخورد با او به صورت پلیسی است.»

 

وی افزود:« پیشنهاد می‌کنیم، واحدهای تولیدی خراسان جنوبی را به مدت چند سال از دریافت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند، از آنجاییکه بنا به گفته یکی وزیران حجم مالیاتی استان در مقابل مالیات کشور قابل چشم‌پوشی است، امکان وجود دارد که از تولیدکننده مالیات نگیرند یا لااقل ارزش افزوده از تولید نگیرند که این خود مزیتی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.»

 

 

* مدیران اقتصادی استان شجاعت ندارند

وی در خصوص اقدامات مدیران برای حل مشکلات واحدهای تولیدی گفت:«مدیران استان درکلان قضیه همراه هستند اما مدیران اقتصادی استان شجاعت لازم برای اجرای مصوبات، بخش‌نامه ها و اختیارات خودشان به روش مثبت و به نفع تولید ندارند به همین دلیل این مدیران باور لازم را برای صنعتی کردن استان ندارد.»

 

وی افزود:«مدیران ارشد قبلی استان صرفا با دیدگاه سیاسی بودند و فاصله معناداری با حوزه های اقتصادی داشتند و در عملکردها مشخص است و از آنها گله مندیم و اگر بخواهیم به آنها نمره بدهیم با ارفاق 10 می‌دهیم البته استاندار جدید  مدیرکاربردی و اقتصادی دیدیم اما باید نظارت و پیگیری و برنامه ریزی منظمی داشته باشند در همین همایش اخیر سرمایه گذاری که برگزار شد گلایه مندیم از دیگر مدیران اقتصادی استان، که باور لازم نداشتند چراکه کارشناسی و توجیهات لازم برای جذب سرمایه گذران انجام نشد که تقریبا یک جریان اداری برگزار شد، که باید مدیران جسارت، تحرک و انرژی بیشتری داشته باشند.»

 

*تولید کننده حمایت نمی شود

رئیس شورای عالی قشر بسیج کارگری استان گفت:« در حوزه تامین اجتماعی، هزینه بیمه ای که یک کارفرما یا کارگر واحد تولیدی در استان و یا در مرز نهبندان پرداخت می کند برابر با هزینه ای است که یک کارگر در مرکز کشور می پردازد، از آنجایی که قسمت عمده ای از این سهم بیمه ای به خدمت درمانی کارگر اختصاص دارد سوال این است که آیا خدمات درمانی که در شهرهای بزرگ کشور وجود دارد در تمام شهرستانهای استان فراهم است که باید سهم بیمه ای یکسان باشد؟ یکی از فاکتورهای مهم که باعث افزایش بهره وری نیروی کار می شود همین خدمات درمانی است و پیشنهاد می‌کنیم نرخ تامین اجتماعی در خراسان جنوبی به 10 درصد برسد.»

 

وی افزود:«مشکلی داریم که وزارت صنعت و معدن و ارگانهای مرتبط تا مرحله پروانه بهره برداری با تولید کننده هستند و بعد از آن ارتباطی ندارند و در توجیه طرح، یا بازار هدف به آن کاری ندارند، درحالی که کشورهای دیگر محصول تولیدی خود را تا بازار هدف حمایت می کنند و همراه هستند.»

 

*تسهیلات بانکی هدفمند و باضابطه پرداخت شود

وی با بیان اینکه باید تولید کننده واقعی مورد حمایت قرار بگیرد، گفت:« کسی که وارد عرصه تولید می شود علاقه به آن کار دارد لذا با افراد بد حساب کاری نداریم اما باید از تولیدکننده واقعی حمایت کرد، مخالف پرداخت تسهیلات به هر فردی هستیم که سالهای قبل در قالب طرحهای زودبازه و با دیدگاه سیاسی به هر فردی تسهیلات دادیم هرچندطرحهای زودبازده فرآیند خوبی بود اما علت جواب نگرفتن این بود که مدیریت و نظارت درستی برآن نشد و طبق اعلام بانک مرکزی در طرحهای زودبازه 46 درصد انحراف داشتیم.»

 

امیری با شاخصه های ایجاد یک واحد تولید اشاره کرد و افزود:« در ایجاد یک واحد تولیدی مکان یابی پروژه اهمیت دارد چرا که ممکن است واحدی ایجاد کنیم که هم در مواد اولیه و هم در محصول نهایی نیاز به حمل و نقل داشته باشد و هزینه ها را افزایش دهد، حداقل در مکان یابی کاری کنیم یکی از فرآیندها تسهیل شده باشد و سهمی در بازار منطقه و حتی استان داشته باشیم و منطقی ترین تولید این است که مواد اولیه در آن منطقه مهیا باشد. دوم، بازار و بازاریابی محصول است که قبل از احداث یک واحد باید به فکر بازار بود. »

وی اظهار داشت:« متاسفانه اکثر واحدهای تولیدی قبل از اینکه بازار را ببینند واحد تولیدی ایجاد کردند و مدیران واحدهای صنعتی باید از طریق سیستم اداری مجاب شوند که توجیه لازم را برای ایجاد واحد صنعتی بیاورند هرچند سیستم بانکی این توجیهات را درخواست می کند به شرطی که توجیهات تنها روی کاغذ و سوری نباشد.»

 

*خانه صنعت و معدن در استان مستقر شود

امیری نقص عمده در استان را نداشتن خانه صنعت و معدن دانست و اظهارداشت: «نبود خانه صنعت و معدن که حلقه ارتباطی، پشتیبانی و پیگیری برای مطالبه صنعتگران از طریق مسئولان است باعث شده که تولیدکننده به معنای واقعی حمایت نشود. این خانه و تشکل می تواند اقداماتی که تک تک واحدها دنبال آن بروند حل و فصل کند و باید ترکیبی از مدیران واحدهای صنعتی و ارگانهای مرتبط برای ایجاد خانه صنعت و معدن مطالبه کنند.»

 

دبیر کانون کارفرمایان استان در پایان گفت:« 70 درصد مشکلات واحدهای تولیدی درون استان قابل حل است و شاید حدود 30 درصد آن برون استانی و نیاز به مصوبه داشته باشد، از طرفی هم مدیران استان تولید کننده را به دید تولید کننده ببینند نه سرمایه گذار.»

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/