تاریخ : 29. مهر 1394 - 10:30   |   کد مطلب: 1273
آسیب شناسی عزاداری محرم در گفتگوي مهر مشرق با حجت الاسلام حسین سابقی
تضعيف مجالس عزا را هدف گرفته اند
وحانی بایدغدغه فکری اش ترویج دین باشد، از نظر علمی به محتوای مطالب ارائه شده تسلط داشته باشد، در قالب ارائه تنها به قصه وغصه اکتفا نکند بلکه اصل باید رساندن پیام قرآن واهل بیت به مردم باشد ودر حاشیه از آنها استفاده کند.

به گزارش مهر مشرق ، محرم و صفر كه مي رسد همه ايران سياه پوش مي شود، سياه پوش سوگ سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) و در هر كوچه و خيابان خيمه هاي عزا بر پا مي شود و مداحان و سخنرانان از عاشورا و قيام امام حسين(ع) مي گويند. هر ساله در ایام محرم و صفر، عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سعی می کنند به شایسته ترین شکل ممکن برای این امام مظلوم عزاداری کنند. در این میان، در تعداد محدودی از مجالس عزاداری کارهایی انجام می شود که با آیین عزاداری امام حسین(ع) مغایرت دارد؛ لذا با توجه به اهمیت عزاداری در این ایام و نقش آن در حفظ و بقای دین و اینکه به گفته امام خمینی(ره): «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» در گفتگو با حجت الاسلام حسين سابقي مدرس حوزه و دانشگاه بيرجند درباره آسيب شناسي مجالس عزا صحبت كرده ايم.

 مداحي ها و سخنراني ها غني باشد

حجت الاسلام سابقی با اشاره به آسیب های شکلی – محتوایی عزاداری امام حسین (ع) گفت:«اصل مسئله عزاداری امام حسین (ع) بعنوان یکی از مهمترین ملاک های فرهنگ وهویت شیعه ، مورد تأکید وتأیید شرع مقدس اسلام می باشد. روزنامه جمهوری در مقاله ای با این مضمون نوشته بو دکه سازمان های مختلف جاسوسی اروپایی و آمریکایی در ایران پس از بررسی های بسیار ،عاشورا وامام حسین (ع) ،مهدویت و انتظار، مرجعیت و روحانیت ،سه نکته قوت در شیعه را مطرح کرده بودند.»

وي افزود:«از آن زمان به بعد دنیای استکبار، تمام تلاش خود را درجهت کمرنگ کردن وتضعیف این سه مورد بکار برد که برای درامان ماندن از آسیب های امروزی باید به اصالت این موارد برگردیم .بطورکلی آسیب های عزاداری را می توان در چهار محور، واعظین وسخنرانان اهل بیت ، مداحان و روضه خوانان اهل بیت ، بانی یا بانیان مجالس  اهل بیت مردم که مخاطبین اصلی این عزاداری ها هستند مورد بحث قرار داد.»

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنان آقای قرائتی  که روحانی وطلبه ای می تواند در تبلیغ دین اسلام موفق باشد که  سوز وسواد وسلیقه باشد گفت:« روحانی بایدغدغه فکری اش ترویج دین باشد، از نظر علمی به محتوای مطالب ارائه شده تسلط داشته باشد، در قالب ارائه تنها به قصه وغصه اکتفا نکند بلکه  اصل باید رساندن پیام قرآن واهل بیت به مردم باشد ودر حاشیه از آنها استفاده کند.مداحان وروضه خوانان اهل بیت نيز  ازدوجنبه ظاهری و محتوایی  قابل بررسی هستند . ابتدا دیدگاه ظاهری که باید سبک ظاهری مداحی ها متناسب با اصول فقهی – شرعی باشد به عنوان مثال غنا در احکام شرعی اسلام  حرمت دارد، درسبک مداحی نباید  غنا استفاده شود و مقام معظم رهبری بارها به تقلید برخی مداحی ها از ترانه های مبتذل طاغوتی است اشاره کردند.»

 پرهيز از به كار بردن كلمات غلو انگيز

حجت الاسلام سابقي اظهار داشت:«دومین نکته رایج شدن ادبیات محاوره ای در اشعار مداحان مانند حسین راعشقه که سبب نفوذ عشق های مبتذل به این اشعار گشته و شأن شیعه حسینی و اشعار سروده شده در وصف اهل بیت کاهش داده است.»سابقی سومین موضوع در سبک ظاهری ، استفاده از مداحان غیرحرفه ای دانست و گفت:« درگذشته مداحان سبک مخصوصی رادر قالب دستگاه های خاص با استفاده از اشعاربا ضوابط معلوم ، ارائه می دادند اما امروزه انتخاب اغلب مداحان سلیقه ای شده است.»وی استفاده از عبارات غلوآمیز که شخصیت اهل بیت را به گونه ای توصیف می کنند که مرز بین امام بعنوان ولی وجانشین خدا درروی زمین، با خدا بعنوان پروردگار و ولی نعمت امام، از بین رفته است مانند لا اله الا زینب و... را از جمله آسیب محتوایی دانست.حجت الاسلام سابقی  طرح عبارات جنون آمیز مانند" حسین دیوونتم "،تأکید افراطی برظاهر اهل بیت «تکیه بیش ازحد به چشم و ابرو وبازوی شخصیتهای عاشورایی »استفاده از ادبیات شاهانه بکار بردن کلماتی چون شاه وارباب که ما را از فضای امامت و ولایت دور می کند، را از دیگر آسیبهای محتوایی در مداحی ها بیان کرد. وی بیان کرد:«بزرگترین آسیبی که در زمینه بانی یا بانیان مجالس اهل بیت به ذهن می رسد یکی عدم اخلاص و رقابتهای منفی ظاهری دنیوی هیئت ها با یکدیگراست، مانند رسیدگی به هیئت به منظور جذب بیشتر مردم درمقایسه با هیئت دیگری و...دیگری اسراف در کیفیت برگزاری مجالس است همانند هزینه بیش از اندازه در امر پذیرایی ، خرید میلیونی علم ها ، پرچم ها و... می باشد.»

 ترويج پيام عاشورا

استاد حوزه و دانشگاه  در ارتباط با آسیب های مردم و مخاطبین به تصحیح نیت مخاطبین وخالص کردن آن برای خدا اشاره کردو گفت:«هدف از شرکت کردن در هیئت های مذهبی وجود مداح یا سخنران خاص و یا دیدار دوستان وفامیل نباشد بلکه هدف شرکت درمجلسی با محوریت اهل بیت ، آشنایی با آنان و همسو کردن هدف زندگی و گام برداشتن درمسیرشان باشد.»

وی افزود:«بزرگترین پیام عاشورا ایستادگی در مقابل ظلم و هزینه کردن تمام وکمال در راه دین می باشد که در زندگی یک دیندار واقعی می بایست هردوی آنها باهم جلوه کند تا بدین وسیله نقشی مؤثر دررشد حقیقت دین داشته ، سعادت زندگی مادی ومعنوی خودرا رقم بزنیم. آنچه اما امروزه به شدت مورد توجه قرارگرفته گسترش تعدادجلسه های عزاداری، افزایش روز افزون هیئت های سینه زنی و آراستن ظاهری مباحث عاشورایی است که متأسفانه در این میان فرهنگ محتوایی عاشورا ، حسینی رفتارکردن و زینبی تبلیغ کردن و...کمتر مورد توجه قرارگرفته است.»وی با درباره راهكار ترويج فرهنگ عاشورایی گفت:«بهترين راه استفاده از روحانیون و مبلغین دینی در زمینه ترویج محتوای دین وافزایش اطلاعات دینی می باشد .

 تبيين نقش حضرت زینب وامام سجاد(ع) در عاشورا

حجت الاسلام سابقي در پايان خاطر نشان كرد:«آنچه دراین سالها کمتربه آن پرداخته شده این است که عاشورا حقیقت دومرحله ای است: یک مرحله قیام وشهادت است که درروز دهم به بهترین وجه ممکن انجام شده ومرحله بعدی اسارت وپیام رسانی است که درروز یازدهم محرم با محوریت حضرت زینب وامام سجاد (ع) آغاز شده است . اینکه تمرکز اصلی صرفا بروقایع روزعاشورا باشد نیز آسیب است چراکه ضروری است خطبه حضرت زینب درکوفه وسخنرانی امام سجاددر کوفه وشام  که درمنابع شیعه وسنی آورده شده نیزدراین ایام بازگوگردد .صحیفه سجادیه که سی سال بعدعاشورا از امام سجاد نقل گشته ، درحقیقت پیام بزرگ عاشورا که همان پیام دین است رادرقالب دعابازگوکرده است.»

دیدگاه شما

http://ommatevahed.com/